کد مطلب:36790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

انسان شناسی امام علی











درس سی و هشتم 69/12/17

بسم الله الرحمن الرحیم

و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین

و ایاك ان تغتر بما تری من اخلاد اهل الدنیا الیها و تكالبهم علیها، فقد نباك الله عنها و نعت هی لك نفسها و تكشفت لك عن مساویها، فانما اهلها كلاب عاویه و سباع ضاریه، یهر بعضها بعضا و یاكل عزیزها ذلیلها و یقهر كبیرها صغیرها

مبادا از اینكه می بینی اهل دنیا، این چنین به دنیا دلبسته اند و وحشیانه به دنیا هجوم آورده و فزون طلبی پیشه كرده اند، تو نیز فریب بخوری و روش آنان را در پیش بگیری، زیرا خداوند تو را از احوال دنیا خبر داده و دنیا نیز وصف خود را با تو باز گفته و زشتیهای خود را به تو نموده است. همانا اهل دنیا سگان بانگ زن و درندگان هاری هستند كه

[صفحه 318]

به جان یكدیگر افتاده اند، یكی از دیگری بدش می آید، عزیز ذلیل را می خورد و كبیر صغیر را پاره می كند.

نعم معقله و اخری مهمله قد اضلت عقولها و ركبت مجهولها سروح عاهه بواد و عث لیس لها راع یقیمها و لا مسیم یسیمها:

یك دسته چهارپایانی در بند و دسته ای دیگر رها و خرد از دست داده و در كار خویش سرگردان اند. در بیابانی درشتناك، آفت و زیان می چرند نه چوپانی دارند كه به كارشان رسد و نه چراننده ای كه به چرایشان برد.

سلكت بهم الدنیا طریق العمی و اخذت بابصارهم عن منار الهدی، فتاهوا فی حیرتها و غرقوا فی نعمتها و اتخذوها ربا فلعبت بهم و لعبوا بها و نسوا ما وراءها:

دنیا چشمشان را كور كرده و روی آنان را از قبله ی هدایت برگردانده است. این گمراهان غرق در حیرت اند و غوطه ور در نعمتهای این جهانی، دنیا را می پرستند و آن را به منزله ی خدای خود برگرفته اند و سرگرم بازی دنیا شده اند و در این بازیگریها به ماورای این جهان هیچ توجه و التفاتی ندارند.

رویدا یسفر الظلام. كان قد وردت الاظعان.. یوشك من اسرع ان یلحق:

صبر كن تا پرده ی تاریكی برداشته شود و مسافران پس از پیمودن راه طولانی به منزل مقصود رسند، آن كه می شتابد چیزی نمانده است كه به مقصد برسد.


صفحه 318.